frustrated13

dissabte, d’agost 05, 2006

El català a la CCRTV

Ja fa temps que es parla i debat sobre el nivell de coneixement del català dels treballadors de tv3 en concret, i de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV). Diguem que deceb una mica, no? I jo tampoc és que tingui un gran nivell de català, i també dubto molt de bastantes estructures i tinc una manca important de vocabulari.

Aquest estiu, però, la capsa dels trons sembla haver-se destapat gràcies al programa Cantamania. Els presentadors, que no són periodistes ni filòlegs, no parlen gaire bé el català, encara que són "catalans de tota la vida". Però no són els únics que treballen per a la CCRTV i que no parlen gaire bé el català (no vull donar noms per si m'equivoqués).

Però tornant al Cantamania, dijous (3 d'agost) durant la "gala" em vaig adonar que els presentadors semblaven "mosquejats" per algun comentari que se'ls devia haver fet. Cada cop que obrien la boca aprofitaven per dir que no sabien si estava ben dit, o a veure si en català això es diu així? o d'una altra manera?. De seguida me va venir al cap la contraportada del diari Avui dels dilluns 31 de juliol, el periodista Xavier Bosch parlava del tema. Vaig córrer a imprimir-me la pàgina i em vaig llegir l'article. Encertadíssim des del meu punt de vista, llegiu-vos-el! (www.avui.cat entreu a l'hemeroteca, el 31 de juliol, la última pàgina). A casa ja ho havíem comentat alguna vegada que aquell parell feien errors i que algú els hauria de corregir (tenir que, a casa meva està prohibidíssim!).

Però Xavier Bosch va més enllà i diu que : "no és culpa seva (Àlex i Roser) que per fer de presentador a TV3 ja no hagis de tenir un català impecable". I és veritat, la culpa és de qui els ha seleccionat sense tenir en compte el nivell de domini i coneixement de la llengua. Sembla que TV3, però també la CCRTV, hagin oblidat alguns dels seus objectius primers: difondre el coneixement sobre el català, ser una televisió i una ràdio en català, per als catalans.

A veure si TV3 reacciona i posa remei al problema lingüístic que està patint! que els seus treballadors facin servir més els seus propis recursos i visitin el www.esadir.com o el www.termcat.cat !!! els poden ser molt útils a l'hora de resoldre els possibles dubtes lingüístics que puguin tenir!

Èlia